ESTONIAN ACADEMY
PUBLISHERS
eesti teaduste
akadeemia kirjastus
The Yearbook of the Estonian Mother Tongue Society cover
The Yearbook of the Estonian Mother Tongue Society
Impact Factor (2022): 0.3
Research article
Tartu Ülikooli välismagistrantide eesti keele õppe kogemused ja vajadused seoses nende tulevikuplaanidega; pp. 253–273
PDF | http://doi.org/10.3176/esa69.11

Author
Kerttu Rozenvalde
Abstract

To compensate for the decrease in the local population and contribute to Estonia’s economic development, the government’s migration policy as well as the language policies of the state and the University of Tartu are aimed at the inclusion of international students in the Estonian society and labour market, creating opportunities for those students through learning the Estonian language. For language policies to be successful, it is important to understand the experiences and needs of the participants involved. This paper focuses on the perspectives of international master’s students at the University of Tartu, to map their language learning experiences and needs, including their interest in acquiring Estonian to stay working in Estonia. The study draws on a survey conducted among the international students enrolled in an English-medium master’s programmes at the University of Tartu in 2023 with 175 participants.

The paper shows that international students take an interest in acquiring Estonian at the university as well as beyond it. They do not oppose the obligation to take an introductory Estonian course; moreover, their interest in taking Estonian courses is greater than is expected from them for obtaining their mandatory credits. They mostly learn Estonian out of interest in Estonia and language acquisition in general. However, among the respondents, there are those who learn Estonian with the desire to find employment in the local labour market. The students are mostly satisfied with the offer, availability, and quality of the Estonian courses. Nevertheless, they would need more opportunities to communicate in Estonian and with Estonians, as they are interested in becoming involved in local social networks and wish that the university would create more opportunities like this for them. Furthermore, those students who aim to stay in Estonia after graduation are interested in learning Estonian more intensively than it is currently possible.

 

Artikli fookuses on välisüliõpilaste vaade eesti keele õppele ja selle korraldusele tartu Ülikoolis. Riigiasutuste ning ülikooli migratsiooni- ja keelepoliitika on suunatud välisüliõpilaste kaasamisele eesti ühiskonda ja tööturule, luues selleks võimalusi läbi eesti keele õppe. Keelepoliitika edukaks korraldamiseks on oluline mõista eri toimijate kogemusi ja vajadusi. Artiklis kaardistatakse tartu Ülikooli välisüliõpilaste eesti keele õppimise kogemust ja vajadusi, pöörates sh tähelepanu nende huvile õppida keelt eestisse jäämiseks. Artikkel põhineb 2023. aastal tartu Ülikooli välismagistrantide hulgas korraldatud küsitlusuuringul ja näitab, et välisüliõpilased tunnevad eesti keele õppimise vastu ülikoolis rohkem huvi kui kohustuslike ainepunktide kättesaamiseks vajalik, neid kannustab keeleõppes peamiselt eestis elamine, vähemal määral ka soov pärast lõpetamist eestis tööd leida. Üldiselt on välisüliõpilased keeleõppekorraldusega rahul, peamise lisandusena vajaksid nad rohkem võimalusi eesti keeles suhelda ja olla kaasatud kohalikesse suhtlusvõrgustikesse.

References

Alho, Rolle 2020. ‘You need to know someone who knows someone’: International students’ job-search experiences. – Nordic Journal of Working Life Studies 10 (2), 3–22. 
https://doi.org/10.18291/njwls.v10i2.120817

Chiswick, Barry 2009. The economics of language for immigrants: An introduction and overview. – The Education of Language Minority Immigrants in the United States. Ed. by Terrence G. Wiley, Jin Sook Lee, Russell W. Rumberger. Bristol: Multilingual Matters, 72–91.
https://doi.org/10.21832/9781847692122-005

Cooper, Robert L. 1989. Language Planning and Social Change. Cambridge: Cambridge University Press.

EKKA 2019 = Eesti Kõrg- ja Kutsehariduse Kvaliteediagentuur 2019. Välisüliõpilaste õppimine ja õpetamine Eesti kõrgkoolides. 
https://haka.ee/wp-content/uploads/Temaatilise_hindamise_aruanne_2019.pdf

Ernst & Young 2017. Eesti kõrgkoolide 2015. aasta vilistlaste uuring. 
https://www.hm.ee/sites/default/files/documents/2022-10/vil2015_aruanne.pdf

Gross, Renate, Helena Veldre 2017. Eesti välisüliõpilaste olukord 2016. Tallinn: Eesti Üliõpilaskondade Liit. 
https://www.yumpu.com/xx/document/read/57978832/rahvusvaheliste-tudengite-olukord-eestis-2016-luhiraport

Haaristo, Hanna-Stella 2014. Välisüliõpilased Eestis – kas vajame neid ka tööturul? – Poliitikauuringute Keskuse Praxis väljaanne Poliitikaanalüüs 2. 
https://www.praxis.ee/wp-content/uploads/2015/03/Valisuliopilased-Eestis.pdf

Haridussilm 2023. Kõrghariduse valdkonna raport. 
www.haridussilm.ee

Hein, Laura 2016. Eesti infotehnoloogia (IT) valdkonna välistudengite töötamishuvi ja -võimalused Eesti IKT ettevõtetes. Magistritöö. Tallinna Tehnikaülikool. 
https://digikogu.taltech.ee/et/Item/957964cf-6541-4441-8cc5-7913628dc800

HTM 2021 = Haridus- ja Teadusministeerium 2021. Eesti keele arengukava 2021–2035. 
https://www.hm.ee/media/1516/download

HTM 2022 = Haridus- ja Teadusministeerium 2022. Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Tartu Ülikooli vaheline haldusleping. Vastu võetud 26.10.2022, nr 1.1-6.2/22/948. 
https://www.riigiteataja.ee/akt/101112022014

Kaldur, Kristjan, Kats Kivistik, Triin Pohla, Mart Veliste, Nastja Pertsjonok, Maarja Käger, Ave Roots 2019. Uussisserändajate kohanemine Eestis. Uuringuaruanne. 
https://www.ibs.ee/wp-content/uploads/2022/01/Uussisserandajate-kohanemine-Eestis-2019-EE.pdf

Kallas, Kristina, Kristjan Kaldur, Kats Kivistik, Kaarin Plaan, Triin Pohla, Leonardo Ortega, Imre Mürk, Kaido Väljaots 2014.Uussisserändajate kohanemine Eestis: valikud ja poliitikaettepanekud tervikliku ja jätkusuutliku süsteemi kujundamiseks. Uuringuaruanne. 
https://www.ibs.ee/wp-content/uploads/2022/01/Uussisserandajate-kohanemine-Eestis.pdf

Klaas-Lang, Birute, Liis Reile 2019. Miks õppida „väikest keelt“? Integratiivne vs. instrumentaalne motivatsioon välisüliõpilaste eesti keele õppimisel. – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat 15. Estonian Papers in Applied Linguistics 15. Toim. Margit Langemets, Maria-Maren Linkgreim, Helle Metslang, David Ogren. Tallinn: Eesti Rakenduslingvistika Ühing, 83–98. 
http://dx.doi.org/10.5128/ERYa15.05

Klaas-Lang, Birute, Kerttu Rozenvalde 2023. Conflicting attitudes about the place of Estonian at the University of Tartu: Interpreting survey data on local and international staff. – Terp taikamosios kalbotėros barų: Mokslinių straipsnių rinkinys prof. Meilutės Ramonienės jubiliejui. Ed. by Inga Hilbig, Kristina Jakaitė-Bulbukienė, Eglė Žurauskaitė, Inga Daraškienė. Vilnius: Vilnius University Press, 101–113.

Kreegipuu, Tiiu 2017. Välisüliõpilased Eesti kõrghariduses. Haridus- ja Teadusministeerium. 
https://www.hm.ee/sites/default/files/documents/2022-10/valisuliopilased.pdf

Laine, Tytti-Maaria 2017. International Degree Students and Graduates: A Follow-up Study on Employment and Social Integration into Turku. Migration Institute of Finland. 
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/178074/J-13-ISBN-978-952-7167–32-8-International%20Degree%20Students%20and%20Graduates.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mortensen, Janus 2014. Language policy from below: Language choice in student project groups in a multilingual university setting. – Journal of Multilingual and Multicultural Development 35 (4), 425–442. 
https://doi.org/10.1080/01434632.2013.874438

Mosneaga, Ana, Lars Winther 2013. Emerging talents? International students before and after their career start in Denmark. – Population, Space and Place 19, 181–195. 
https://doi.org/10.1002/psp.1750

Reile, Liis 2018. Eestis õppivad välisüliõpilased ja eesti keel: hoiakud ja keeleõppimise motivatsioon. Magistritöö. Tartu Ülikool. 
http://hdl.handle.net/10062/60670

Rønne Nissen, Camilla 2018. Language policy in reality – A study of language use in two English-Taught courses at University of Copenhagen. – Language Policy and Language Acquisition Planning. Ed. by Maarja Siiner, Francis M. Hult, Tanja Kupisch. Cham: Springer, 187–199. 
https://doi.org/10.1007/978-3-319-75963-0_11

Rootalu, Kadri 2023. Välisüliõpilaste majanduslik mõju: Eesti tööturul osalemine 2022/2023. Haridus- ja Noorteamet. 
https://www.stat.ee/sites/default/files/2024-03/valistudengid_2023_v5_0.pdf

Rozenvalde, Kerttu, Birute Klaas-Lang 2022. Mis keelt kasutada? Keelepoliitika roll üliõpilaste ja akadeemiliste töötajate keelevalikute suunamisel. – Keel ja Kirjandus 8–9, 835–854.
https://doi.org/10.54013/kk776a12

SA Archimedes 2015. Eesti kõrghariduse rahvusvahelise tutvustamise strateegia 2015–2020. 
https://www.hm.ee/sites/default/files/documents/2022-10/korghariduse-rahvusvahelise-tutvustamise-strateegia.pdf

Siiner, Maarja, Francis M. Hult, Tanja Kupisch 2018. Situating language acquisition planning. – Language Policy and Language Acquisition Planning. Ed. by Maarja Siiner, Francis M. Hult, Tanja Kupisch. Cham: Springer, 1–10. 
https://doi.org/10.1007/978-3-319-75963-0_1

Spolsky, Bernard 2004. Language Policy. Cambridge: Cambridge University Press.

Söderlundh, Hedda 2012. Global policies and local norms: Sociolinguistic awareness and language choice at an international university. – International Journal of the Sociology of Language 21, 87–109.
https://doi.org/10.1515/ijsl-2012-0041

Tartu Ülikooli senat 2023. Õppekava statuut, muudetud Tartu Ülikooli senati 26. mai 2023. a määrusega nr 6 (jõustunud 26.05.2023). 
https://ut.ee/et/sisu/oppekava-ulesehitus

Wang, Zizhen 2020. Bonding and bridging social capital: The determinants of English language fluency and its effects on the labour market outcome of international students in Ireland. – The Economic and Social Review 51 (1), 35–61.

Back to Issue