Acta
Historica Tallinnensia, 2001, 5
ARTIKLID –
ARTICLES
Miroslav
Hroch
Die kleinen Nationen und
Europa; 7–15
Väikerahvused ja Euroopa. Resümee; 14–15
Annotation. In diesem Essay wird ein Problem untersucht, das sowohl für die Esten als auch für die Tschechen von zentraler Bedeutung ist: wo und wie sind die kleinen Nationen in jenem „Hause Europa“ untergebracht, das von den Großen verwaltet und regiert wird? Natürlich wendet sich der Blick eines Historikers vor allem in die Vergangenheit: entstand dieses „Verhängnis“ der ethnischen Vielfalt als Unfall oder als Notwendigkeit? Wohin gehören die Kleinen im europäischen kollektiven Gedächtnis? Und wie reagieren sie auf ihre historisch bedingte Lage?
Torkel
Jansson
Eine
historische Auseinanadersetzung. Als die schwedische Bürgernation den
Grobmachtstaat
ablösen sollte; 16–44
Ajalooline
väljakutse. Kuidas Rootsi rahvuslikul kodanlusel tuli suurriigivõimu asendada.
Resümee; 43–44
Annotation. In diesem Aufsatz wird
in einer vergleichenden balto-skandinavischen Perspektive diskutiert, daß es
auch zur schwedischen nationalen Identifikation einen steinigen Weg gab. Das
liberale emanzipierende Nationalbewußtsein des frühen 19. Jahrhunderts, das sich
vor allem gegen die Institutionen der sog. Großmachtzeit richtete, mußte am Ende
des Jahrhunderts in hohem Grad einem recht konservativen Nationalismus Platz
machen, dessen Vertreter eher „den nationalen Geist“ wiederbeleben wollten, „der
einst die Leute der karolinischen Zeit beseelt hatte“.
Toomas
Karjahärm
Eesti intellektuaalide
Euroopa identiteet 20. sajandi esimesel poolel; 45–74
Estonian intellectuals’
European identity in the first half of the 20th century. Summary; 73–74
Annotatsioon. 20. sajandi esimesel poolel, riikliku iseseisvuse eel ja ajal tegeles eesti ühiskondlik mõte intensiivselt Eesti mõttelise asendi kaardistamise ja eestlaste identiteedi konstrueerimisega. 1930. aastail kerkis seoses “uue rahvusliku liikumise” ja “Eesti tee” otsimisega päevakorda uue kultuurilise välisorientatsiooni küsimus. Endisest “sunniviisilisest” saksa-vene kultuurimõjust sooviti lõplikult lahti öelda ning edaspidi järgida inglise-prantsuse kultuuriorientatsiooni. Peamiselt intellektuaalide kultuuripoliitiliste tekstide analüüsi abil on artiklis jälgitud rahvuslike müütide ja identiteetide teisenemist, regionaalsete identiteetide (Euroopa, Baltoskandia jm) kujunemist ning Vahe-Euroopa, Paneuroopa ja O. Spengleri ideede retseptsiooni Eesti ideeajaloos.
Mart
Laar
Oleviku esimene
tegevusaasta; 75–92
The year 1882 – the first
year of the newspaper Olevik. Summary; 91–92
Annotatsioon. 19. sajandi viimase neljandiku rahvusliku liikumise uurimisel on teadlaste vaateväljast seni suhteliselt eemale jäänud oma aja mõjukamaid ajalehti Olevik ning selle peatoimetaja Ado Grenzstein.
Idee asutada Olevik tekkis 1881. aastal C. R. Jakobsonile oponeerivate rahvuslike tegelaste seas. A. Grenzsteini palve uue lehe loomiseks ei leidnud esialgu ei kohalike baltisakslaste ega Vene keskvõimu poolehoidu. Kuigi lõpuks õnnestus Grenzsteinil saada luba lehe väljaandmiseks, määras Oleviku asutamislugu algusest peale ära lehe edasise suuna, kus rahvuslik hoiak oli kaetud Vene keskvõimu kiitvate avaldustega.
Raskustele vaatamata kujunes Oleviku start Eesti avalikus elus edukaks. Konstruktiivset rahvuslikku joont pidav ning hästi toimetatud Olevik võitis kiiresti lugejaid ning omandas laialdase autoriteedi. Ajalehe programm oli lähedane 1878. aastal vastu võetud J. Hurda suuna tegevuskavale, mille alusel Hurt oli ebaõnnestunult üritanud oma lehte asutada. Mitte vaieldes Jakobsoni suuna esindajatega, seisis Olevik rahvuslike huvide eest ning ründas küllalt ägedalt baltisakslaste ülemvõimu Eestis. Olevik võitles eesti professuuri asutamise eest Tartu Ülikoolis, toetas palvekirjade esitamist Vene keskvõimule ning ergutas seltsiliikumist.
Oleviku tellimisraamatute kohaselt oli Tartus välja antaval lehel 1882. aastal kõige rohkem tellijaid Tartumaal. Järgnesid Harjumaa, Virumaa, Võrumaa, Pärnumaa, Viljandimaa, Läänemaa, Järvamaa ning Saaremaa. Arvukalt tellijaid oli Olevikul väljastpoolt Eestit. Kokku oli väljaandel 1882. aastal 1596 tellijat. Oleviku leviku võrdlemine teiste rahvuslike häälekandjate levikuga osutab regionaalse teguri tähtsusele rahvusliku liikumise ettevõtmiste juures, viidates samal ajal ka rahvusliku liikumise aktiviseerumisele Põhja-Eestis 1880. aastate algul. Eriti tähelepanuväärne on sellel taustal nii Tallinna kui ka üldse Põhja-Eesti sedavõrd jõuline esiletõus.
Oleviku selgelt
rahvusliku suunitlusega programm jäi püsima ka järgnevatel aastatel, tehes
teatava muutuse läbi alles 1880.
aastate teisel poolel venestuspoliitika tugevnedes. On selge, et Oleviku
tegevus ja programm vajavad põhjalikku uurimist.
Aleksander
Loit
Rahvusliku identsuse
kujunemine Norras 19. sajandil. Ülevaade uuematest uurimustest;
93–109
Formation of Norwegian
national identity during the 19th century. Rewiev of latest researches. Summary; 109
Annotatsioon. Ühe rahva rahvuseks
kujunemise protsessil – Nation-building – on viimastel
aastakümnetel olnud keskne
koht rahvusvahelises ühiskonnateaduses. Hea näide siin on Norra teadusnõukogu
poolt 1990. aastail rikkalikult finantseeritud uurimisprojekt Norra rahvusliku
identsuse kujunemisest 19. sajandil. Projekt, mis oli rõhutatult
interdistsiplinaarse iseloomuga, hõlmas ühtekokku 50–60 teadlast ja resulteerus
suures hulgas trükis avaldatud töödes. Artikkel annab ülevaate projekti
uurimustest.
Juhan
Peegel
Kirjapulgast ajaleheni;
110–123
Von der Letter zur Zeitung.
Zusammenfassung;
122–123
Annotatsioon. Artikkel on lühikäsitlus trükisõna jõudmisest
Eestisse 16. sajandi esimesel poolel, selle murrangulise
kultuuriteguri osast eeskätt meie ajakirjanduse ajaloos. Töö faktiline alus
toetub peamiselt Tartu Ülikooli eesti keele ja ajakirjanduse osakonna rohketele
kirjakeele ning ajakirjanduse ajaloo alastele uurimustele.
Esimene eestikeelne ajakiri ilmus teatavasti 1766–1767 Põltsamaal, esimene ajaleht 1806 Tartus. Varasemate ajalehtede (ja ka kalendrite) suureks teeneks oli tunnetusliku, hariva lugemisvara pakkumine. Välisuudiste suhteliselt rohke avaldamisega, kirjutistega võõrastest maadest ning rahvastest avardati talupojast lugeja silmaringi.
Lugemis- ja kirjutamisoskuse edenemine tagas möödunud sajandi keskpaigast alates ärksamate lugejate aktiivse suhtumise ajalehesse: toimetustele hakati kirjutama ja kaastööd tegema. Ajalehte tuli kirjavastuste rubriik. Ajakirjandus aitas organiseerida suuri üldrahvalikke üritusi (esimene ülemaaline laulupidu 1869, rahvaluule suurkogumine alates 1888, toetus Eesti Aleksandrikooli loomisele). Artiklis esitatud andmed (lugejate kirjade ja toimetusepoolsete vastuste hulk, tellijaskonna ja trükiarvu kasv) tõendavad, et sajandi lõpukümnendeil oli ajaleht-ajakiri saanud ühiskondliku elu lahutamatuks osaks.
Ülemöödunud sajandi viimase veerandi mõjukaimaks ajaleheks oli Sakala C. R. Jakobsoni toimetamisel aastail 1878–1882.
Päiviö
Tommila
Wie die
Wissenschaftsuniversität nach Finnland kam; 124–135
Kuidas teadusülikool Soome
jõudis. Resümee;
134–135
Annotation. Als
Wissenschaftsuniversität pflegt man die Anfang des 19. Jahrhunderts in
Deutschland entstandene neue Universität zu bezeichnen, in der die
wissenschaftliche Forschung an die erste Stelle gesetzt wurde. Als die
Universität von Turku 1640 gegründet wurde, wiesen ihre Statuten zwar auf die
Wissenschaften und guten Sitten hin, aber in der praktischen Arbeit hatten
Unterricht und Erziehung den Vorrang. Das wurde auch dadurch ausgedrückt, dass
man vom Lehren und Üben „aller erlaubten Fächer“ sprach. Die Schulen und
Akademien sollten eine gute Verwaltung und Ordnung gewährleisten, die Kenntnis
Gottes und ein christliches Leben lehren.
Ants
Viires
Jaan Jung ajaloo radadel;
136–145
Jaan Jung’s historical works.
Summary;
145–146
Annotatsioon. Vaatluse alla on
võetud Jaan Jungi teedrajav osa Eesti ajaloo populariseerimisel. Ärkamisaja
alguseks oli eesti keeles avaldatud vaid
puudulikku informatsiooni kohaliku ajaloo kohta. C. R. Jakobson lõi oma esimeses
ajalookõnes (1869) skeemi eestlaste muistsest valgusajast, millele Saksa vallutuse järel järgnes sajanditepikkune
pimeduseaeg, kuhu alles nüüd hakkavad tungima koidukiired. See skeem
vajas sisustamist tegeliku ajalookäiguga, millest polnud kuigivõrd ülevaadet.
Üks esimesi selle tühiku täitjaid oli külakoolmeister Jaan Jung, tüüpiline
ärkamisaegne iseõppinud rahvavalgustaja, kes 1874–1879 avaldas üheksast
raamatust koosneva seeria “Kodu-maalt”, milles ta asetas rõhu kohaajaloole. Veelgi olulisem
saavutus oli tema Henriku kroonika tõlge (1881–1884). Kohaajaloo suunda
jätkas Halliste ja Karksi kihelkonna ajalugu (1893). 1880–1900 kogus Jung suure
hulga andmeid Eesti arheoloogiliste kinnismuististe kohta, luues nii kindla
aluse eesti arheoloogiale.